Školní vzdělávací program
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání vychází z dlouhodobé koncepce a vizí školy a jeho motivační název „Škola pro budoucnost“ vystihuje jeho hlavní cíl – vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí, které je motivují pro jejich celoživotní učení, a dají jim základ pro vstup do života a pracovního procesu. Školní vzdělávací program zvýšenou dotací hodin cizího jazyka odráží úsilí školy prohloubit jazykové vzdělávaní žáků a vytvořit základy pro jejich globální vnímání světa. Program zahrnuje individuální přístup a péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami a péči o nadané žáky.
Škola klade důraz na využívání informačních a komunikačních technologií a moderních učebních pomůcek.
Školní vzdělávací program je zaměřen na celé spektrum populace a umožňuje prožít radost z úspěchu a vzdělávání každému žáku.
Součástí ŠVP ZV jsou školní projekty zejména ekologické, projekty zaměřující se na náš region a město Kroměříž, projekty korespondující s posláním světové organizace UNESCO a projekty Napříč školou posilující kompetence k učení, komunikativní, sociální a personální. Škola se významně zaměřuje na prevenci rizikových sociálních jevů a realizuje projekty preventivních aktivit (Bezpečná škola, Osobnostně-sociální rozvoj, Zdravý životní styl atd.)
Učební plán I. stupeň | ||||||||
Vzdělávací oblast | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | Celkem | Disponibilní dotace |
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk | 9 (2) | 8 (2) | 9 (2) | 8 (1) | 7 (1) | 41 | 8 |
Anglický jazyk | 1 (1) | 2 (2) | 3 (1) | 3 | 4 | 13 | 4 | |
Matematika a její aplikace | Matematika | 4 | 5 (1) | 5 (1) | 5 (1) | 5 (1) | 24 | 4 |
Informační a komunikační technologie | Informatika | 1 | 1 | 2 | 0 | |||
Člověk a jeho svět | PrvoukaVlastivěda Přírodověda | 2 | 2 | 2 | 11 | 21 | 11 | 0 |
Umění a kultura | Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 12 | 0 |
Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | |||
Člověk a jeho zdraví | Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 10 | 0 |
Člověk a svět práce | Pracovní činnosti | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 0 |
21 | 22 | 24 | 25 | 26 | 118 | 16 |
Poznámky k učebnímu plánu I. stupně:
V rámci disponibilní časové dotace jsme na prvním stupni posílili především vzdělávací obor Český jazyk a literatura – z disponibilní dotace došlo k posílení předmětu o 8 vyučovacích hodin. Hodiny jsou zaměřeny na rozvoj čtenářské gramotnosti s důrazem na čtení s porozuměním a na realizaci průřezových témat.
Cizí jazyk – z disponibilní dotace došlo k posílení předmětu o 4 vyučovací hodiny. Žákům je přednostně nabízen anglický jazyk. Předmět je vyučován převážně ve skupinách (podle počtu žáků v ročníku).
Předmět Matematika byl z disponibilní časové dotace posílen o 4 hodiny.
Předmět Informatika je vyučován v méně početných skupinách žáků podle počtu pracovních stanic v počítačových učebnách.
Člověk a jeho svět – tato vzdělávací oblast rozdělena v 1. – 3. ročníku do předmětu Prvouka a ve 4. – 5. ročníku do předmětů Vlastivěda a Přírodověda.
Tělesná výchova – ve 3. a 4. ročníku realizujeme v rámci předmětu plavecký výcvik v celkové dotaci 40 hodin.
Učební plán II. stupeň | |||||||
Vzdělávací oblast | Předmět | 6.. | 7. | 8. | 9. | Celkem | Disponibilní dotace |
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk | 5 (1) | 4 (1) | 5 (1) | 5 (1) | 19 | 4 |
Anglický jazyk | 3 (1) | 4 | 4 (1) | 3 | 14 | 2 | |
Další cizí jazyk Francouzský jazyk Německý jazyk Ruský jazyk | 1 (1) | 2 | 2 | 2 | 7 | 1 | |
Matematika a její aplikace | Matematika | 4 (1) | 5 (1) | 5 (1) | 5 (1) | 19 | 4 |
Informační a komunikační technologie | Informatika | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 0 |
Člověk a společnost | Dějepis | 2 | 2 | 1 | 2 | 10 | 0 |
Výchova k občanství | 1 | 1 | 0 | 1 | |||
Člověk a příroda | Fyzika | 2 | 2 | 2 (1) | 1 | 24 | 5 |
Chemie | 2 | 2 (1) | |||||
Přírodopis | 2 | 2 (1) | 2 | 1 (1) | |||
Zeměpis | 2 | 1 (1) | 2 | 1 | |||
Umění a kultura | Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 11 | 1 |
Výtvarná výchova | 2 | 2 | 2 (1) | 1 | |||
Člověk a zdraví | Výchova ke zdraví | 1 | 1 | 10 | 0 | ||
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
Člověk a svět práce | Člověk a svět práce | 1 | 1 | 1 | 1 (1) | 4 | 1 |
30 | 30 | 32 | 30 | 122 | 18 |
Na druhém stupni školy jsme posílili hodinovou dotaci v rámci povinných vyučovacích předmětů ve vzdělávacích oborech:
Český jazyk a literatura byl z disponibilní časové dotace posílen o 3 vyučovací hodiny. Hodiny jsou zaměřeny na rozvoj čtenářské gramotnosti, s důrazem na čtení s porozuměním a realizaci průřezových témat.
Cizí jazyk – vyučuje se anglický jazyk, v souladu s filosofií školy došlo z disponibilní dotace k posílení předmětu o 2 vyučovací hodiny. Předmět je vyučován převážně ve skupinách (podle počtu žáků v ročníku).
Další cizí jazyk – Škola nabízí německý, francouzský a ruský jazyk a jazyk od 6. ročníku, z disponibilní dotace byla využita 1 vyučovací hodina v 6. ročníku.
Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace byla z disponibilní dotace posílena z důvodu náročnosti učiva a potřeby jeho procvičování o 3 vyučovací hodiny.
Informatika a komunikační technologie – z disponibilní dotace došlo k posílení předmětu Informatika o 1 hodinu zařazením výuky do 7. ročníku. Žáci jsou vyučováni ve skupinách podle počtu pracovních stanic v počítačových učebnách.
Vzdělávací oblast Člověk a příroda byla posílena o 4 hodiny z důvodu realizace průřezových témat, především environmentální výchovy.
Výtvarná výchova byla posílena o 1 hodinu z důvodu potřeby posílení estetického vnímání žáků.
Výchova ke zdraví je v souladu se školní filosofií posílena o 2 vyučovací hodiny. V předmětu jsou také realizována průřezová témata.
Předmět Člověk a svět práce byl posílen z disponibilní dotace o 1 hodinu. V předmětu se vyučují témata Práce s technickými materiály, Pěstitelství, Svět práce, Provoz a údržba domácnosti.
Úplné znění ŠVP: ŠVP od 1.9.2022